De recruitment trends van 2015 laten het al zien: de afdelingen HR en Marketing & Communicatie groeien steeds meer naar elkaar toe. Ik merk dat ook als Marketing en Communicatie Professional bij Rvdb. Ik werk steeds nauwer samen met mijn recruitment collega’s. Iedereen leert. Iedereen communiceert. Hoe wij dat (nog beter kunnen) combineren? De weg naar onze duurzame relatie lees je in mijn blog.
Mijn collega’s bij Rvdb en ik hebben gezamenlijke doelen: doen waar je goed in bent, jezelf blijven ontwikkelen, de organisatie draaiende houden en deze laten groeien. We hebben dus een bepaalde chemie. Toen bedacht ik me, wat als we nu onze krachten bundelen en een duurzame relatie aangaan zodat HR en Marketing Yin en Yang worden? Juist! Dan zorgen we ervoor dat Rvdb in een stroomversnelling komt. Wat is voor ons belangrijk en waarmee zal ik dus beginnen? Matchmaking, oftewel: de vacatureteksten.
De vrijgezellenmarkt is net zo moordend als de war for talent. Concurrentie ligt altijd op de loer. Vanaf het eerste contactmoment moet er een vonk overslaan. Het lot kan best een duwtje in goede richting krijgen door een fantastische vacaturetekst. Ik tilde de relatie met mijn collega’s naar een hoger niveau en we organiseerden een workshop creatief en commercieel schrijven. “Met de nieuwe vacatureteksten ben ik veel langer bezig, daar heb ik geen tijd voor, hoor”, is een zin die ik meerdere keren naar mijn hoofd geslingerd kreeg. Mijn reactie: wanneer je je klaarmaakt voor een avondje stappen ben je ook iets langer bezig dan met je kleding voor een reguliere werkdag. Waarom geven we een vacaturetekst dan ook niet de extra aandacht die het verdient? Uiteindelijk levert het ons veel meer op: bewustzijn, het verkoopt de vacature, een hogere kwaliteit van de respons, betere vindbaarheid in Google, goede employer branding, kostenbesparing, conversie, tijdwinst en last but not least: een geweldige eerste indruk.
Uiteindelijk ging iedereen aan de slag met die nieuwe vacatureteksten. We zijn inmiddels aan elkaar gewend en we weten wat we aan elkaar hebben. In minder dan drie maanden tijd heb ik voldoende bewijs verzameld dat de vernieuwde duurzame relatie tussen HR en marketing werkt. De teksten zijn steeds sneller klaar en de vacatures staan eerder online. Vorige week had ik nog het driemaandelijkse gesprek met LinkedIn en de cijfers liegen er niet om: de vacatures worden meer gedeeld, het aantal views gaat omhoog, de engagement met ons netwerk is vergroot, het aantal sollicitaties loopt terug, maar de juiste kandidaten melden zich. Ons secretariaat krijgt minder belletjes met vragen over het functieprofiel en oh wat zijn ze daar blij mee. They said YES it works!
Feest! Iedereen mag weten dat HR en Marketing een setje zijn en onze vacatureteksten in een nieuw jasje zijn gestoken. Hoe we dat doen? Door een hoop herrie te geven aan onze vacatures via social media. Dat is tegelijkertijd ook weer een hobbel op de weg naar een relatie tot in de eeuwigheid. Een hobbel? Ik bedoel natuurlijk een nieuwe uitdaging voor mij en mijn collega’s. Social media en alle bijkomende voordelen zijn nog niet top of mind bij velen. En dat terwijl het in mijn ogen nog nooit zo makkelijk en leuk is geweest om je relaties te onderhouden en te informeren.
Het is hard werken om social media levend te houden. En ik geef toe: soms wil ik mijn collega’s bij de lurven pakken en heel hard wakker schudden: Doe het nou, het is zo simpel en een kleine moeite, maak er een dagelijkse gewoonte van, gebruik je netwerk, het werkt echt, in jouw voordeel *zucht*. En dan bedenk ik weer van hoe ver we zijn gekomen. Zes jaar geleden renden mijn collega’s gillend weg bij de woorden LinkedIn en Twitter, nu hoor ik in de wandelgangen collega’s keihard lachen om hun eigen update en die van anderen. Een grote glimlach verschijnt op mijn gezicht. Tijd om de (symbolische) prijs voor de meest creatieve update van de maand uit te reiken. Ik werk met behoorlijk wat (onverwachte) crea bea’s kan ik je vertellen. Hoe ik er verder voor zorg dat social media wél de aandacht krijgt die het verdient? Bijvoorbeeld door een speciale editie van onze interne nieuwsbrief met tips & trics, prijzen voor wie de grappiste foto inlevert voor Instagram, resultaten van updates te delen via ons intern communicatiekanaal en door gebruikerstrainingen en schrijfworkshops te organiseren. We hebben nog een hoop te doen, maar we hebben nog een heel leven voor ons dus de interne social media engagement blijft ook in 2016 hoog op de agenda staan.
Wake up call! Zoals bij elk getrouwd stel zijn er goede en slechte tijden. Ik beloof plechtig dat ik mijn uiterste best blijf doen om te voorkomen dat de relatie die ik heb met mijn recruitment collega’s in een sleur raakt. Ik blijf communiceren. Ik blijf leren. Ik haal het beste uit mijn partner in crime. Om deze blog af te sluiten, hierbij mijn schrijftips:
1. Geef je relaties een mooi cadeau: een persoonlijk bericht. Ik herhaal: persoonlijk.
2. Schrijf in een piramide. Begin met de boodschap, onderbouw en beargumenteer het in de volgende alinea’s.
3. Breng de boodschap in vetgedrukte koppen, laat de tekst knallen en opvallen.
4. Zorg voor out of the box teksten, dus geen clichés. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Schrijf dezelfde tekst drie keer op een andere manier. Even nadenken dus.
5. Gebruik spreektaal, dus geen dure woorden. Doe net alsof je het in levende lijve aan iemand vertelt en tik mee met wat je zegt.
6. Houd het kort en simpel. Lees de tekst na en streep alle overbodige woorden en zinnen door.
7. Gebruik een stopwacht: wat weet een lezer nog na 30 seconden?
Door: Simone Veen, Marketing & Communicatie professional
Ps. I love you (Rvdb colleagues ;-).